در حال بارگذاری ...
روزبه حسینی:

بین تئاتر و زندگی مرزی وجود ندارد 

روزبه حسینی کارگردان نمایش «الف کاف شین» که در بخش صحنه‌ای غیررقابتی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، درباره تجربه خود و گروهش در این اثر گفت: واقعیت این است که بین تئاتر و زندگی برای من مرزی وجود ندارد. وقتی اهل تئاتر باشی و کاری نکنی، مثل این است که زندگی‌ات را  از دست داده ای. 

به گزارش روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به نقل از خبرگزاری مهر، روزبه حسینی کارگردان نمایش «الف کاف شین» از تجربه‌ تمرین و کار با گروه نمایشی در شرایط کرونا گفت:  ناگزیرم بگویم وقتی در اسفند 98 دو روز اجرا رفتیم، خانم سیما شکری بازیگر اصلی گروه و مربی بخش جوانان گروه مان، متاسفانه تعدادی از اعضای فامیل و همینطور مادرشان را از دست دادند و کرونا باعث این اتفاقات شد. آن زمان احساس کردم تنها چیزی که التیام بخش این غم از دست دادن برای بازیگرم است، این که دو هفته اجرا برویم. به آموزش مجازی با بچه‌های گروه خودم شروع کردم و به خاطر شرایط کرونا گروه از 20 نفر به 5 پنج نفر تقلیل پیدا کرد. تعدادی هم به درخواست خانواده مجبور شدند به شهرستان برگردند و یک نفر از اعضای گروه هم به کرونا مبتلا شد.
وی ادامه داد: مردادماه در عمارت رو به رو 10 صندلی مبله چیدیم. تا مخاطبان با خیال راحت بیایند و تئاتر ببینند. از روز سوم اجرا تمام بلیط ها فروخته شد. 
این کارگردان و طراح صحنه تئاتر با اشاره به اهمیت نور در نمایش خود بیان کرد: نور در نمایش «الف کاف شین» بسیار پر اهمیت است و من بیشتر از کارگردانی‌هام طراحی نور کردم. در این نمایش مطلقا از نور سقفی استفاده نشده است و همه چراغ‌قوه‌های سقفی بودند. هزینه زیادی برای این اثر شده تا تماشاگر تصویر کمرنگ و کم جانی نبیند.
وی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره تئاتر فجر در شرایط کنونی عنوان کرد: عموما در جشنواره های تئاتر به عنوان نویسنده و  سرپرست گروه، طراح و دراماتورژ حضور داشته‌ام. شاید عده ای فکر می‌کردند که اساسا نباید جشنواره فجر برگزار شود. چراکه نه شرایط مالی‌اش وجود دارد و نه شرایط اجرایی اش. تجربه برگزاری جشنواره مقاومت یک امتحان بود که برای شروع جریان جشنواره ها قابل قبول بود. در فراخوان جشنواره تئاتر فجر سی و نهم هم درج شده بود که آثار پخش زنده در بستر نت داشته باشند. این اتفاق در این شرایط روزنه‌ای از امید را در تئاتر زنده نگه داشت.
وی افزود: همچنین آقای مسافرآستانه دبیر جشنواره هم از ابتدا عنوان کردند که این دوره از جشنواره حمایتی است نه رقابتی. اگر رقابتی هم وجود داشته باشد بین نسل جوان است. 

حسینی درباره پخش آنلاین تئاترها به عنوان یک بستر جدید در جشنواره امسال گفت: در واقع قبل از اینکه موضوع تئاتر آنلاین مطرح شود ما در روزهای نخست کرونا، گروه‌های موسیقی را می‌دیدیم که اجرای آنلاین داشتند و گروه‌های تئاتری بزرگ به صورت رایگان لینک تماشای اجراهایشان را در اختیار عموم گذاشته بودند.این اتفاق نه فقط در تئاتر بلکه در بازدید از موزه ها هم اتفاق افتاد. البته امکانات سخت‌افزاری در اختیار تلویزیون‌ها است؛ با توجه به هزینه‌های دوربین‌ها و سطح کیفی که برای ثبت اثر و فضا نیاز است. امیدوارم این امکانات به اندازه‌ای گسترده شود که بتوان کارهای هنری بیشتری را در فضای آنلاین شاهد بود و کسب و کارهای مجازی را گسترش داد و این امکان حتی در پساکرونا هم ادامه پیدا کند. این امر منوط به همراهی مدیران است و بزرگ‌ترها هم باید سعه‌ی صدر داشته باشند. 
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه تا 20 بهمن در حال برگزاری است.




نظرات کاربران